PROPOSTA DE CANDIDATURA -FEMINISME AL FABER -

RESIDÈNCIA D'ARTS, CIÈNCIA I HUMANITAT DE CATALUNYA                                       (Octubre-Novembre 2017)

 

                                            Presentació

 

La proposta L'Exili de la Dona sorgeix després d'haver estudiat la vida de les dones durant quinze anys. Anàlisi desenvolupat des de la vessant antropològica, mística i artística. L'objectiu és mantenir la igualtat, la dignitat i el benestar de grups de dones vulnerables i amb situació de risc. Les dificultats i les solucions per reconèixer, evitar o redirigir l'exili en l'època actual demana fer-ne una revisió antropològica i, a l'hora, identificar els processos terapèutics que funcionen.

PROPOSTA DE CANDIDATURA -FEMINISME AL FABER -

RESIDÈNCIA D'ARTS, CIÈNCIA I HUMANITAT DE CATALUNYA                                       (Octubre-Novembre 2017)

 

                                             L'Exili de la Dona

 

L'exili s'esdevé quan la dona decideix abandonar, voluntàriament o a la força, el seu cos o la seva persona. Obeeix a motivacions externes o interiors que busquen mantenir l'equilibri del benestar físic i psicològic. Abandonar el cos i la persona pot convertir-se en una eina doble, per una banda escapista i alliberadora, i, per l'altra, un recurs d'adaptació cultural, subcultural, comunitari, familiar o personal.

Durant el procés de normalització de l'exili, la dona, pot caure en el risc de fer-se mal o emmalaltir. L'exili pot ser un fet conscient o inconscient. Abandonar i en el millor dels casos, temporalment, qui s'és per convertir- se en una altre persona. La dona sovint utilitza el cos com un medi on amagar-se o com eina de treball. Quan la pràctica d'exili es habitual, la converteix en una fugitiva que fàcilment pot trencar el vincle amb ella mateixa per endinsar-se en un món del no-retorn.

M'interessa continuar la meva feina al Faber perquè complementa el meu estudi de camp dut a terme als Estats Units. A més de servir-me com un lloc on treballar amb solitud, també, m'agrada la idea de compartir l'espai amb gent que també es trobi desenvolupant una feina semblant. Trobo molt interessant poder intercanviar experiències durant el temps de creació.  

 

                                            L'Artefacte

 

El projecte que proposo consisteix en desenvolupar les branques d'un artefacte (tesi) que deixi constància dels diferents exilis de la dona: les ferides i les cicatrius. Aquest artefacte ha de servir per reconduir l'exili. És un recorregut per la introversiò, el retro-activisme i la gratificacio. Ha d'aplanar i il.lustrar l'exili fisic, mental i espiritual.

La proposta, inclou:

 

  1. So

Gravacio binaural. El joc dels monòlegs íntims i irrepetibles; la sobreposiciò a través del temps fins que es produeix un canvi.

 

  1. Mística

Escaioles i Venes. Descobriment del canvi a través de la mística dels arquetips. L'objectiu primordial es veure el canvi perquè cada dona retorni de l'exili i torni a ser ella mateixa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Videoperformance i performance.

A. Experimentaciò.

B. Paraules i accions afogades i desvalorades en un món que s'acaba després de la mort.

 

  1. Conferencia i exposiciò.

Material per poder bastir, sola o amb altres dones, conferències, trobades i exposicions.

 

                                             

 

 

 

                                            Treball

 

                  Videoperformances sobre el món de la dona


En Dolz a Dintre: Conversa i Moviments Íntims entre les Dues Dones. Platja Castell, Palamos. 17/6/17.  Pendent de fer l'exposició de l'obra del pintor de Begur tenebrista, Víctor Dolz.

 

 

Una dona representa la dona exiliada i l'altra, la no-exiliada. La dona pot ser que s'exiliï degut a l'home però, també, per una circumstància interna provocada pel sistema social, econòmic o cultural que no permet l'individu continuar amb la seva existència natural. https://vimeo.com/223522469

 

 

Sinopsi:

El món de les dones és paral·lel al món dels homes, es transmet a través del gènere i la construcció social sobre el gènere. La majoria d'homes es rendeixen i no volen profunditzar en complexitats emocionals. Troben a les dones tan complicades com localitzar un clítoris i el punt G. La reunió de  dones, hormonalment parlant, és terapèutic. L'energia femenina, suau, ferma, confident i encobridora i, si és necessari, còmplice és el tresor que comparteixen entre elles. Per formar-ne part cal poder plorar amb elles, saber escoltar-les i nedar dins dels seus ulls: sentir el que senten.

Performance: àudio binaural de dos monòlegs (el de l'Anna Bonachera i el de l'Eva Arbonès) sobre temes íntims d'una hora de duració. Exposició de quadres de Víctor Dolz i filmació de Xavier Domench. Filmada a platja Castell de Palamós, al peu de les ruïnes Iberes. Expectatives que l'exposició viatgi on la dona està sota repressió social, cultural i religiosa. Anna Bonachera és una ballarina i performer de l'Escala, Victor Dolz és un pintor de Begur i Xavier Domenech, és director i càmara de Patapum Films.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. L'Home Comestible: Demostració Pràctica de Com es Prepara un Home per Poder-te'l Menjar. Performance a l'Horta de la Viola amb col.laboraciò amb el músic de Ghana Ayuune Suley. Llofriu. 23/6/17

 

La dona que sense violència aconsegueix transformar l'home per aconseguir una relació funcional. La busqueda de la igualtat entre els cossos.

 

Sinopsi:

Una dona amb vestit de saca s'asseu davant una taula amb estovalles clàssiques de quadres blancs i grocs. Aquí hi treballarà. Té els quatre elements ritualistics bàsics sobre la taula: foc/aigua/terra/aire. A sota la taula hi ha un cabàs amb verdures i fruites per construir un home a sobre les estovalles, per després tapar-l'ho amb un llençol de llit de matrimoni blanc amb puntes brodades. Prepara els desitjos com un ritual. Primer la terra, passa el rasclet, planta la llavor, treu les males herbes, la rega, l'hi dóna llum, l'espurga, l'hi dóna aire (bufador o ventall), espera que germini i que surtin les fulles, que les arrels arrelin, i creixin les tijes, que s'absorbeixin els nutrients.

Li desagraden els homes que creuen tenir poder sobre seu, i els que la volen com un objecte de luxe temporal i fàcil de reemplaçar. Els que fan veure que l'estimen, els que es deixen manar pels genitals i les hormones per sobre de la raó i, també, els que necessiten follar amb tothom i tant com puguin per després, exhibir els trofeus i la virilitat davant dels altres. La posessió del depredador comporta que la dona intenti escapar de la teranyina de la coacció. Li agraden els submisos que es deixen dominar. Tallar el fal·lus de l'indomable, domar-l'ho, fer-l'ho seu. Es sent antiquada perquè no pot experimentar cossos un darrere l'altre; cossos sense gènere. A l'home incomestible, el vol posseïr durant la nit. Es mostra una contradicció: per protegir-se prefereix ser asexual.

L'home comestible s'estima la seva parella sense manipular- la, dominar-la,  explotar-la, robar-la o enganyar-la en una relació.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. L'home Imprès al Meu Vestit: L'home Que Es Trenca a Trossos en un Mercat Infinit de Cossos. Fundació Cuixart. Palafrugell. Aquesta Performance està inspirada i forma part de la performance Gyotaku de Francesc Oui i Maria Pujol. Francesc Oui és un performer emergent i, Maria Pujol, directora i especialista en gravat a Manera Negra. 28/4/17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La dona que no abandona ni el cos, ni la persona, ni els plaers. Troba en els amics i les seves impremtes, les petites parts que formen la unitat del seu ser. https://vimeo.com/222077157

 

Sinopsi:

En una taula de mortuori del cementiri de Palafrugell, Francesc Oui, està estirat i despullat. Allà, Maria Pujol, l'hi practica un gyotaku amb tinta xina de color blau. El gyotaku és la impressió que fan les peixateres del Japó als peixos per penjar-ne una mostra de paper que explica la procedència del peix i altres detalls. Imprimim un home al vestit blanc, la procedència i els seus detalls. La gent, en més o menys mesura, deixa empremta a la teva pell, memòria i vestimenta.  S'hi explica la desvalorització del cos, avui més que mai, en les pàgines webs, aplicacions i espais que són mercats de cossos. Per altra banda, cada vegada més, ens alliberem de les normes socials que dicten triar una parella per tota la vida. Entre les dones modernes, es recomana experimentar sexualment amb molts homes/dones per aprendre a escollir una parella que sigui conseqüent en tots els nivells de relació. Formar part d'aquest mercat públic o privat, mostra valentia i seguretat en un mateix. L'home que es trenca a trossos és qui, per seduir, coexistir i competir ha de ser camaleònic i transformar-se tantes vegades com calgui. Per una dona moderna la solució pot ser recórrer a l'home a trossos. Tenir  homes diferents que, entre tots, en formen un de perfecte s'apunta com una solució lògica en un mercat infinit de cossos. 

 

  1. El Salt: El Canvi des de L'Enteniment de la Malaltia/Malestar Definirà el Curs de l'Exili i la Malaltia.  Està pendent de fer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La dona que s'agafa al benestar i al terra sòlid. La que ha de continuar nedant, buscant en un medi líquid anti-natural. L'estrès l'encamina cap a la malaltia, el malestar o el desequilibri.

 

Sinopsi:

L'escultor Cocomir, resident a Sant Antoni de Calonge, ha fet una escultura de la panxa de l'Eva. L'objecte forma part d'un procés de sanació, no només per a l'Eva, sinó per qui la vegi i s'hi emmiralli conscient que, "el canvi ", és l'única sanació possible. La performance és un ritual que integra l'objecte màgic.

L'acció es realitzarà a la platja Roques Planes a Sant Antoni de Calonge. L'escultura sobre una roca i l'Eva estirada de panxa sobre una roca. l'Eva s'arranca l'intestí i, amb l'intestí malalt a les mans, fa el “salt” a l'aigua. La transformació alquímica es representa en el pas del terra sòlid al líquid i del líquid al sòlid. Surt de l'aigua nedant i camina amb l'intestí brut a la mà que torna a l'escultura. Se'l mira, i si encara. Tornarà a saltar però d'una altra manera, i així repetidament fins que l'intestí estigui net. A la sorra hi ha un motlle de fer intestins que farà servir per fer-ne uns de sorra. La figura de la xamana es confon amb la de l'Eva fent accions màgico-realistes per activar el pensament màgic i desfer- se de la colitis ulcerosa.

Al taller arrencarà els intestins malalts de l'escultura i els tirarà al foc. Són fets de cera i es desfaran per un tub i un motlle per on sortirà un intestí d'or. Cantarà, resarà i cridarà fins que es senti alleugerida. La malaltia sovint és reversible.

En la performance s'apel·la a la imaginació envers el diagnosi i el procés curatiu d'una malaltia. S'intenta activar el canvi que implica recuperar la salut o frenar la malaltia. Altero la percepció sobre la visió dels aspectes que poden influir en el desenvolupament d'un malestar. Suggereixo canviar de direcció per trencar hàbits i patrons establerts. Queda l'esperança que redirigint la vida cap a la bellesa, la pau i l'harmonia es trobi la salvació.

Aquesta performance + film + exposició d'escultures és per entendre la malaltia de forma global. Recalco que l'apreciació holística de la malaltia conduirà al pacient a tenir una millor disposició, a l'hora de canviar l'estil de vida i dieta. Música: cants xamànics i lírics + Llum de Foscor del poeta Marc Tarrus.

5. L'Arcàdia: La Dona Fantasia.  Soho House. Barcelona. Inspirat en les Arcadies del pintor Modest Cuixart. Aquesta imatge és de la performance Saïd de Xavier Palet. Xavier Palet és un performer emergent de Calonge. 21/1/17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La dona meravella, la fantasia que parla, la conversació directe i terapèutica amb l'observador, la mística, la dona que deixa fer i que és feliç. En definitiva, la dona perfecte.

 

Com podeu comprovar, en les línies de treball del projecte, he volgut remarcar, per concursar en la candidatura Faber, l'aspecte artístic, místic i l'antropològic. Desitjo que la meva formació i experiència sigui del vostre grat i que s'accepti la meva proposta.