El SALT

 

 

                                      El Canvi Des de l'Enteniment De la Malaltia/Malestar Definirà el Curs De la Malaltia.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la salut com un estat de benestar general físic, mental i social. Des del punt de vista de l'antropologia de la medicina la salut és un estat autodefinit; és a dir, salut i malaltia són conceptes relatius. La gent, inclòs procedents del mateix context social i cultural, contemplen l'absència de salut de diferents maneres. En l'antropología de la medicina quan parlem de salut i malaltia tenim en conta dues perspectives: la del metge i la del pacient. La perspectiva mèdica es diu perspectiva ètica (disease/malaltia) i la del pacient es diu èmica.

La perspectiva ètica es basa en: 1. La racionalitat científica (totes les suposicions e hipòtesis han de poder ser provades i verificades i convertir-se en fets clínics amb una cadena lògica de causa i efecte. 2. L'énfasis en la mesura objectiva, numèrica. 3. L'èmfasis en les dades físico-químiques (mes que en els factors socials i emocionals menys medibles). 4. El dualisme ment-cos (la ment s'entrega als psiquiatres, psicòlegs i els científics de comportament, mentre el cos s'entrega a la ciència mèdica i la seva tecnologia de diagnòstic). 5. La visió de les malalties com entitats. 6. Reduccionisme (el focus no està en el pacient, sinó en un òrgan i un grup de cèl·lules). 7. L'énfasis recau en el pacient individual, mes que en la família o la comunitat.

La perspectiva del pacient se'n diu perspectiva èmica (illness/malestar) i les etiologies es basen en plantejaments menys sistematitzats i contrastats. Les etiologies (causes del malestar) són: 1. L'origen del malestar recau sobre l'individu (responsabilitat, control, vulnerabilitat, resistència, debilitat, propensió hereditària, degeneració, invasió ...). 2. L'origen del malestar en el món natural (bacteris, virus, paràsits, additius cito-tòxics per als aliments, contaminants industrials, atmosfèrics i d'aigua, substàncies químiques..). 3. L'origen del malestar en el món social (bruixeria, mal d'ull, estrès...). 4.L' origen del malestar en el món sobrenatural (deus, esperits, mal karma, ombres ancestrals...).

Les dues perspectives ètica/èmica són real e igual de vàlides. Normalment per part del pacient es fa servir més d'un sistema de curació al mateix temps que varia depenent de la interpretació de l'origen i el significat de la malaltia. Tots els sistemes s'interelacionen i hi ha la necessitat d'un marc unificador per unir el sistema mèdic que inclou els tres sectors -el tradicional, el popular i el professional biomèdic.

Es precisa més atenció a la perspectiva èmica que és de gran valor per profunditzar en l'àmbit de les neurociències i la biologia, i treure a la llum més informació sobre les interacciones PNI (psiconeuroimmunes). D'aquesta manera deixarem enrere les disciplines fragmentades i generarem investigació multidisciplinària. Reivindico la necessitat de profunditzar en la perspectiva èmica per retornar el poder al pacient en el procés d'aprenentatge i curació en relació al seu cos i quan és convenient, convertir-se en el seu propi detectiu, psicòleg i guru per aconseguir una visió global de les diagnosis i procés curatiu del seu malestar.

A través de la performance enriqueixo la imaginació vers les diagnosis i procés curatiu d'una malaltia, activo el canvi que convé fer per recuperar la salut o frenar la malaltia, i altero la percepció general sobre la visió global de tots els aspectes que poden influir en el desenvolupament d'una malaltia/malestar. Suggereixo canviar de direcció per trencar els hàbits i patrons establerts. Queda l'esperança que redirigint la vida cap a la bellesa, la pau i l'harmonia és la salvació.

 

Per a fer un estudi antropològic i una investigació qualitativa sobre les etiologies Arthur Kleinman (1980) va proposar aquest qüestionari que jo també faig servir:

1. Qué creus que ha causat el teu problema?

2. Per que creus que va començar quan ho va fer?

3. Que et fa aquesta malaltia? Com funciona?

4. Que tan severa és la teva malaltia? Quan creus que durarà?

5. Quins problemes t'ha causat la teva malaltia?

6. Que et fa por de la teva malaltia?

7. Quin tipus de tractament creus que has de rebre?8. Quins són els resultats més importants que esperes rebre d'aquest tractament?



Performance:

 

S'utilitzarà l'escultura "Panxa" de l'escultor Cocomir (1931, Lleida) feta amb total convicció del fet que l'objecte a la vista forma part d'un procés de sanació, no només per a mi, sinó per a qui la vegi i si emmiralli amb consciència plena de que "el canvi" és l'única sanació possible. La performance és un ritual que integra l'objecte màgic. La performance serà a la platja de Roques Planes a Sant Antoni de Calonge. L'escultura sobre una roca i l'Eva estirada de panxa sobre una roca. l'Eva arranca l'intestí, i amb l'intestí malalt a les mans fa el Salt a l'aigua. La transformació alquímica representada en el salt que fa d'un terra sòlid al líquid i del líquid al sòlid. Surt de l'aigua nedant i caminant amb l'intestí brut a la mà que torna a l'escultura. Se'l mira, i si encara està brut, tornarà a saltar però d'una altra manera, i així repetidament fins que l'intestí estigui net. A la sorra hi ha un motlle de fer intestins que farà servir per fer uns intestins de sorra. La figura de la xamana es confon amb la de l'Eva fent accions magico-realistes per desfer-se de la colitis ulcerosa.

Al taller arrancarà els intestins malalts de l'escultura i els tirarà al foc. Són fets de cera i es desfaran per un tub i un motlle per on sortirà un intestí d'or. Cantarà, resarà i cridarà fins que senti que la malaltia és reversible. Música: Cants xamànics i lírics.

Podria ser que té la malaltia per vàries raons: no ha digerit bé emociones i esdeveniments en la seva vida, la seva addicció als jalapeños i les boles de pebre, els ibuprofens amb whisky, els gens. La perspectiva ètica diu que la colitis ulcerosa és provocada per la inflamació de la mucosa de l'intestí, el desequilibri en la microbiota i el defecte del sistema immune en la regulació de la flora intestinal. Els gens de colitis ulcerosa i les causes per les quals s'activen són desconegudes e impliquen moltes disciplines científiques com la biologia de l'epiteli intestinal, la base molecular de la inflamació, la epidemiologia genètica, geogràfica, la microbiologia molecular, la immunologia intestinal, la genètica molecular i la neuroendocrinologia gastrointestinal. El diagnosis no es clar, pero si com es soluciona la malaltia.


Que serveixi aquesta performance + film + exposició d'escultures per entendre la malaltia de forma global. Però, si recalco que l'apreciació holística de la malaltia/malestar conduirà al pacient a una millor disposició, a canviar el seu estil de vida i/o dieta, a una millor adherència al seu tractament i en alguns casos a la curació de la malaltia.

El Salt: El Canvi Des de l'Enteniment De la Malaltia/Malestar Definirà el Curs De la Malaltia.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la salut com un estat de benestar general físic, mental i social. Des del punt de vista de l'antropologia de la medicina la salut és un estat autodefinit; és a dir, salut i malaltia són conceptes relatius. La gent, inclòs procedents del mateix context social i cultural, contemplen l'absència de salut de diferents maneres. En l'antropología de la medicina quan parlem de salut i malaltia tenim en conta dues perspectives: la del metge i la del pacient. La perspectiva mèdica es diu perspectiva ètica (disease/malaltia) i la del pacient es diu èmica.

La perspectiva ètica es basa en: 1. La racionalitat científica (totes les suposicions e hipòtesis han de poder ser provades i verificades i convertir-se en fets clínics amb una cadena lògica de causa i efecte. 2. L'énfasis en la mesura objectiva, numèrica. 3. L'èmfasis en les dades físico-químiques (mes que en els factors socials i emocionals menys medibles). 4. El dualisme ment-cos (la ment s'entrega als psiquiatres, psicòlegs i els científics de comportament, mentre el cos s'entrega a la ciència mèdica i la seva tecnologia de diagnòstic). 5. La visió de les malalties com entitats. 6. Reduccionisme (el focus no està en el pacient, sinó en un òrgan i un grup de cèl·lules). 7. L'énfasis recau en el pacient individual, mes que en la família o la comunitat.

La perspectiva del pacient se'n diu perspectiva èmica (illness/malestar) i les etiologies es basen en plantejaments menys sistematitzats i contrastats. Les etiologies (causes del malestar) són: 1. L'origen del malestar recau sobre l'individu (responsabilitat, control, vulnerabilitat, resistència, debilitat, propensió hereditària, degeneració, invasió ...). 2. L'origen del malestar en el món natural (bacteris, virus, paràsits, additius cito-tòxics per als aliments, contaminants industrials, atmosfèrics i d'aigua, substàncies químiques..). 3. L'origen del malestar en el món social (bruixeria, mal d'ull, estrès...). 4.L' origen del malestar en el món sobrenatural (deus, esperits, mal karma, ombres ancestrals...).

Les dues perspectives ètica/èmica són real e igual de vàlides. Normalment per part del pacient es fa servir més d'un sistema de curació al mateix temps que varia depenent de la interpretació de l'origen i el significat de la malaltia. Tots els sistemes s'interelacionen i hi ha la necessitat d'un marc unificador per unir el sistema mèdic que inclou els tres sectors -el tradicional, el popular i el professional biomèdic.

Sol·licito més atenció a la perspectiva èmica que és de gran valor per profunditzar en l'àmbit de les neurociències i la biologia, i treure a la llum més informació sobre les interacciones PNI (psiconeuroimmunes). D'aquesta manera deixarem enrere les disciplines fragmentades i generarem investigació multidisciplinària. Reivindico la necessitat de profunditzar en la perspectiva èmica per retornar el poder al pacient en el procés d'aprenentatge i curació en relació al seu cos i quan és convenient, convertir-se en el seu propi detectiu, psicòleg i guru per aconseguir una visió global de les diagnosis i procés curatiu del seu malestar.

A través de la performance enriqueixo la imaginació vers les diagnosis i procés curatiu d'una malaltia, activo el canvi que convé fer per recuperar la salut o frenar la malaltia, i altero la percepció general sobre la visió global de tots els aspectes que poden influir en el desenvolupament d'una malaltia/malestar. Suggereixo canviar de direcció per trencar els hàbits i patrons establerts. Queda l'esperança que redirigint la vida cap a la bellesa, la pau i l'harmonia és la salvació.

Que serveixi aquesta performance + film + exposició d'escultures per entendre la malaltia de forma global. Però, si recalco que l'apreciació holística de la malaltia/malestar conduirà al pacient a una millor disposició, a canviar el seu estil de vida i/o dieta, a una millor adherència al seu tractament i en alguns casos a la curació de la malaltia.

Resum de la performance:

L'escultura "Panxa" de l'escultor Cocomir és feta amb total convicció del fet que l'objecte a la vista forma part d'un procés de sanació, no només per a mi, sinó per a qui la vegi i si emmiralli amb consciència plena de que "el canvi" és l'única sanació possible. La performance és un ritual que integra l'objecte màgic. La performance serà a la platja de Roques Planes a Sant Antoni de Calonge. L'escultura sobre una roca i jo estirada de panxa sobre una roca.  Arranco l'intestí, i amb l'intestí malalt a les mans faig el Salt a l'aigua. La transformació alquímica representada en el salt que fa d'un terra sòlid al líquid i del líquid al sòlid. Surt de l'aigua nedant i caminant amb l'intestí brut a la mà que torna a l'escultura. Se'l mira, i si encara està brut, tornarà a saltar però d'una altra manera, i així repetidament fins que l'intestí estigui net. A la sorra hi ha un motlle de fer intestins que farà servir per fer uns intestins de sorra. La figura de la xamana es confon amb la de l'Eva fent accions magico-realistes per desfer-se de la colitis ulcerosa.

Al taller arrancarà els intestins malalts de l'escultura i els tirarà al foc. Són fets de cera i es desfaran per un tub i un motlle per on sortirà un intestí d'or. Cantarà, resarà i cridarà fins que senti que la malaltia és reversible. Música: Cants xamànics i lírics.

Podria ser que té la malaltia per vàries raons: no ha digerit bé emociones i esdeveniments en la seva vida, la seva addicció als jalapeños i les boles de pebre, els ibuprofens amb whisky, els gens. La perspectiva ètica diu que la colitis ulcerosa és provocada per la inflamació de la mucosa de l'intestí, el desequilibri en la microbiota i el defecte del sistema immune en la regulació de la flora intestinal. Els gens de colitis ulcerosa i les causes per les quals s'activen són desconegudes e impliquen moltes disciplines científiques com la biologia de l'epiteli intestinal, la base molecular de la inflamació, la epidemiologia genètica, geogràfica, la microbiologia molecular, la immunologia intestinal, la genètica molecular i la neuroendocrinologia gastrointestinal. El diagnosis no es clar, pero si com es soluciona la malaltia.

* Per a fer un estudi antropològic i una investigació qualitativa sobre les etiologies Arthur Kleinman (1980) proposa aquest qüestionari:

1. Qué creus que ha causat el teu problema?
2. Per que creus que va començar quan ho va fer?
3. Que et fa aquesta malaltia? Com funciona?
4. Que tan severa és la teva malaltia? Quan creus que durarà?
5. Quins problemes t'ha causat la teva malaltia?
6. Que et fa por de la teva malaltia?
7. Quin tipus de tractament creus que has de rebre?
8. Quins són els resultats més importants que esperes rebre d'aquest tractament?

Gravació